Naglašenijim kritičkim praćenjem izvedbene scene izvan Zagreba kao središta kulturnog zbivanja, "Ekskurzija" Hrvatskog društva kazališnih kritičara i teatrologa pokušava pridonijeti razvoju regionalnih scena i stručne recepcije izvedbenih umjetnosti. To je osobito važno s obzirom na to da kritike izvedbenih događanja u tradicionalnim medijima gotovo i nema, a u elektroničkima je stručni diskurs moguće naći na svega nekoliko stručnih portala, dok se na drugima najčešće zamjenjuje paušalnim i marketinškim tekstovima. Kritičarska je struka takvim medijskim stanjem iznimno pogođena.
Pretežito honorarno angažirani, bez potpore institucija ili matičnih listova, kritičari ujedno nemaju mogućnost kontinuirana financiranja odlazaka na predstave izvan mjesta prebivanja, što im otežava uvid u širi umjetnički kontekst, raznolikost estetika i novih umjetničkih tendencija te ih sputava u razvoju vlastitih analitičkih aparata, a posljedično utječe i na recepciju i na razvoj izvedbenih umjetnosti.
Pisanje o drugim izvedbenim scenama daje i informaciju stvarateljima i kazalištima o njihovu radu razmatranu u nacionalnome, moguće i međunarodnome kontekstu potičući ih na inovacije i eksperiment, traženje posebnosti izraza umjesto da se začahure u suženi obzor vlastite sredine.
Osim što tekstovi o manjim izvedbenim scenama pridonose demokratizaciji kulture i umjetnosti, omogućuju i široj publici da dobije uvid u izvedbene umjetnosti, pospješujući svojevrsni dijalog između različitih dijelova zemlje.
Kritikazu je iznimna čast biti partner u ovako važnom projektu, a u tom partnerstvu najviše će profitirati upravo naši dragi čitatelji koji će na Kritikazu imati prilike čitati kritike "Ekskurzije".
Projekt "Ekskurzija" financijski podupire Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske.
U nastavku donosimo kronološki objavljene kritike u sklopu "Ekskurzije":
- Leon Žganec-Brajša, O klasicima, interpretacijama i s njima povezanim dosadama (HNK Split, "Slučaj mademoiselle Dupin")
- Anđela Vidović, Teške boje irskog otočja (Kazalište Virovitica i DGK Gavella, "Krivi Billy s Inishmaana")
- Anđela Vidović, Muški klub u vječnom prevrtanju istog lijesa (HNK Osijek, "Maratonci trče počasni krug")
- Igor Tretinjak, Bombastična "Bomboniera" (GKL Rijeka, "Bomboniera variete!")
- Đorđije Radulović, Maske u kavezu (HNK u Varaždinu: "Mačka na vrućem limenom krovu")
- Leon Žganec-Brajša, Identitetska uporišta, dvojbe i iskliznuća (Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula, „Brodovi od papira“)
- Đorđije Radulović, O talogu neizvjesnosti, prešućenom, napisanom (Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula, „Brodovi od papira“)
- Anđela Vidović, Slobodan duh u američkom kavezu (HNK Osijek, "Let iznad kukavičjeg gnijezda")
- Anđela Vidović, Voda teče, Čaruga čeka (Gradska kazališna kuća Bjelovar, „Čaruga“)
- Kim Cuculić, Između konvencionalnog i novog čitanja (INK - Gradsko kazalište Pula, "Dugo putovanje u noć")
- Anđela Vidović, Nema pripitomljavanja u mutnoj Tisi (Kamarafest, Senta, 19.-22. lipnja)
- Mirna Sindičić Sabljo, Repertoarni pomak – lektirnom čitanju usprkos (HNK Zada, "Lolita")
- Olga Vujović, Svi smo izašli iz Uljanikova trliša (INK - GK Pula, "Brodovi od papira")
- Leon Žganec-Brajša, Zatvaranje u ljušture (INK - Gradsko kazalište Pula, "Dugo putovanje u noć")
- Olga Vujović, Drama napisana u suzama i krvi (INK - Gradsko kazalište Pula, "Dugo putovanje u noć")