EKSKURZIJA HDKKT: ISTARSKO NARODNO KAZALIŠTE – GRADSKO KAZALIŠTE PULA, „BRODOVI OD PAPIRA“
Identitetska uporišta, dvojbe i iskliznuća
'Brodovi od papira', usprkos određenim shematičnostima, klišejima i pomalo izlizanim mjestima, obećavaju. Baš kao i navozi na kojima se, eto, Uljanik pokušava odsukati
Objavljeno: 9.6.2024. 14:12:00
"Brodovi od papira" / Karlo Čargonja

Napomena: kritika je nastala u sklopu projekta „Ekskurzija“ te je izvorno objavljena na stranicama Hrvatskog društva kazališnih kritičara i teatrologa

Postoje neka mjesta identiteta, mjesta s kojima je kolektivno pamćenje i poimanje sebe toliko vezano da je svaki njihov gubitak ujedno i gubitak komadića identiteta. Pitanje je samo koliko je velik taj komadić koji se gubitkom lomi. Za Pulu takvo je identitetsko mjesto nedvojbeno brodogradilište Uljanik. Praktički od osmišljavanja danas najvećeg istarskog grada kao austrougarske mornaričke luke, u njemu je, kao vitalan i središnji dio, postojalo i brodogradilište. Tako je ostalo i nakon svih državnih mijena, preustroja sustava i društvenih uređenja. Pritom Uljanik u Puli ne zauzima središnje mjesto samo metaforički ili gospodarski. Za razliku od brojnih drugih gradova, koji su također baštinici brodograđevne industrije kao temeljne gospodarske grane i zamašnjaka razvoja, u Puli je Uljanik doslovno u središtu grada. Glavni ulaz u kompleks brodogradilišta nalazi se u neposrednoj blizini glavnog gradskog trga. Brodogradilište masivnošću zauzima dobar dio obale uz centar grada. Novogradnje s navoza nadvijaju se nad grad i vide iz svih njegovih dijelova. Sirene koje označavaju kraj radnog vremena čuju se i dalje. Te dvije posljednje karakteristike srastanja grada i brodogradilišta uglavnom su prošlost. Industrija se našla u krizi, ekonomska logika nalaže da su gradnje brodova kakvima se bavio Uljanik danas jednostavnije i mnogo jeftinije negdje drugdje, daleko od Pule i Jadrana. A kapitalizam, poznato je, slijedi ekonomsku logiku. Pritom se kolektivna žrtva identiteta podrazumijeva. Za nju ionako nitko ne mari.

Oštrenje rubova sukoba

U drami Brodovi od papira Emme Kliman, dramaturginje, još studentice zagrebačke Akademije dramske umjetnosti, rodom Puljanke, ili kako bi u tom gradu rekli – Puležanke, središnja je tema zaista identitet (kritiku Đorđija Radulovića pročitajte ovdje). Jedne obitelji. Uljanika. Pule. Posrijedi je dokumentarno kazalište, jedan od onih suvremenih, često i pomodnih smjerova kazališne umjetnosti kojei želi ostvariti što bliži odnos s vlastitom okolinom. Zabilježiti je, komentirati, na izvjestan način sublimirati. Obitelj se sastoji od oca, majke, brata i sestre. Svi oni žive zajedno, osim sestre, koja je odselila. Na studij. Bavi se umjetnošću. Spisateljica je, samostalna umjetnica. Vraćajući se kući, u njoj zatječe očaj i odbijanje suočavanja sa stvarnošću. Uljanik propada, plaće kasne, očito je da se stvari u brodogradilištu ne odvijaju dobro i da će biti još gore. Redaju se investitori sumnjivih namjera, dok gradske vlasti u osobito ciničnoj gesti svojstvenoj političarima bezbrižno organiziraju prvosvibanjsku proslavu u Šijanskoj šumi. Osim te „drame” koja pruža vanjski okvir scenskim zbivanjima, među likovima se odvija i unutarnja „drama”. Potaknuta, dakako, onom vanjskom, ali ne i isključivo povezana s njom. Pritom se središnji dramski sukob odvija na osi Otac-Kći. Otac, dugogodišnji uljanikovac, koji je s brodogradilištem, očekivano, vezan mnogo dublje od puke pravne formalnosti radnog odnosa, istovremeno je u tom brodogradilištu „ostavio” i zdravlje. Na Kćer gleda kao na osobu koja je pobjegla, odustala, ne priznaje njezin posao umjetnice, ni književni rad uopće, kao nešto vrijedno i važno. Kći, s druge strane, shvaća što je posrijedi, kako propadanje Uljanika za sobom povlači i njezina oca, koji se odbija suočiti s realnošću i krenuti dalje. Majka (Mama) i Brat tu su kao likovi koji postoje kao medijatori između dviju osobnosti, no nimalo neutralni. Njihovo je neprihvaćanje i odbijanje nošenja sa stvarnošću možda manje eksplicitno od očeva, no u biti se svodi na isto. Događaje je nemoguće zaustaviti, oni se kotrljaju kako već znaju i izvan su moći ove četveročlane obitelji. U njihovoj je moći međutim razrješenje osobnih sukoba koji pod utjecajem tih izvanjskih događaja počinju oštriti svoje rubove, nešto je što se do kraja zapravo neće dogoditi. Uljanik će, na kraju državnom odlukom, biti, barem se tako čini, spašen, iako izranjavan i smanjen do neprepoznatljivosti. Obiteljski odnosi neće se vratiti. Ostat će isti.

Romantiziranje radništva

Romantizacija radništva na barikadama za njihova prava do ruba prerastanja u mit nije se mogla potpuno izbjeći ni u Brodovima od papira – spominje se štrajk i pobuna radnika tadašnjeg pulskog brodogradilišta koja se odigrala 1920. Tada su talijanske vlasti prosvjede ugušile efikasno i u krvi, stradalo je više radnika, broj poginulih razlikuje se od izvora do izvora. U pobunama čiji se odjeci ostvaruju kao suvremeni u dramskoj radnji ove predstave nema doslovno poginulih. Na ulici nikoga nisu ustrijelili brutalni redarstvenici, nema tragova na slavoluku Sergijevaca, na kojem se, navodno, još mogu vidjeti tragovi karabinjerskih metaka iz 1920. Umjesto toga, žrtve postaju podmuklije. Najjasnije je to ocrtano u liku oca (Tate), čije je nesuočavanje sa stvarnošću teško shvatljivo nekomu tko nije vezan uz Uljanik ili drugu sličnu, “propadajuću” industriju koja je prije tek nekoliko desetljeća doslovno (s)tvorila grad. Lako bi se ovdje mogla pokušati povući paralela između Tate i Kćeri. Taj bi pokušaj išao otprilike ovako – ni Kći nije izuzeta iz iste logike, makar su postavke potpuno izmijenjene, sve do mjere da ih likovi, a što pokazuje njihova konfrontacija kao gotovo jedina konstanta odnosa, ne mogu povezati. Kći je naime također radnica, iako joj je „obrt” potpuno drukčije naravi. Dok Tata gradi brodove i, čekajući kada će izgubiti posao, uništava vlastito zdravlje, Kći u nesigurnoj poziciji nastoji osigurati svoj način opstanka na kulturnoj sceni. Srećom, Emma Kliman ne inzistira na toj poveznici, koja bi ipak bila, čini se, pretjerano nategnuta. Umjesto toga, jasno odvaja svjetove dvoga protagonista na čijim odnosima počiva središnji sukob.