"MAJMUN I KROKODIL" I RITAM TAM - BAJKA O RITMU"
Flora i fauna Renate Carole Gatice
Predstava 'Majmun i krokodil' i njena indijska priča podjednako dobro funkcioniraju na Sceni Ribnjak kao što bi bilo gdje drugdje, dok je 'Ritam Tam - bajka o ritmu' dinamična predstava puna funkcionalnog, neagresivnog ritma, s odličnim plesačima i duhovitim prizorima
Objavljeno: 4.4.2017. 8:11:51
"Ritam Tam - bajka o ritmu" / Kazalište Trešnja

Usred šume (park Ribnjak) unutar zgrade (Centar mladih Ribnjak) u nevelikoj dvorani (Scena Ribnjak) postoji carstvo priča. Podanici su glumci Teatra Poco Loco s caricom, redateljicom Renatom Carolom Gatica – nedjeljama ujutro oni pričaju poznate i manje poznate priče. A kako se dobar glas daleko čuje, tako su o njima čuli i u dalekoj Indiji, pa ih je Indijski kulturni centar iz Zagreba (uz Veleposlanstvo Republike Indije u Hrvatskoj) „nagovorio“ da na svoj poznati način ispričaju priču „Majmun i krokodil“ iz tradicionalne indijske zbirke priča „Pančatantra“ (premijera 25.3. 2017.).

Prema mišljenju književnih povjesničara, „Pančatantra“, u značenju „Pet rasprava“, na sanskrtu je napisao Vishnu Sharma, vjerovatno u 3. st. pr. Kr., kad ga je kralj pozvao da poduči trojicu njegovih sinova. Pokušavajući na zanimljiv (zabavan) način podučiti prinčeve, Sharma smišlja primjere koji se temelje na pričama o životinjama pa se zbirka obično svrstava u žanr basni.

"Priča o majmunu i krokodilu" potječe iz četvrte knjige-rasprave pod nazivom „Gubitak dobitka“ i bavi se prijateljstvom između majmuna i krokodila. Oni se zabavljaju, igraju i zajedno uživaju u – kupinama. No jednoga dana majmun, želeći ugoditi prijatelju, pošalje njegovoj ženi kupine na dar. Pojevši kupine, krokodilčica se zaželjela majmunova srca, očekujući da bude slatko, zbog toga što se majmuna danonoćno hrani kupinama. Krokodil zgroženo odbija njezinu želju, no ona prestane govoriti i jesti pa se krokodil ipak odluči na ubojstvo prijatelja. Zbog grižnje savjesti, objavi majmunu svoje zadnje namjere, pa se majmun (naš mali pametni evolucijski predak) uspije spasiti, nadmudrivši krokodila.

Odjevene u sarije Dunja Fajdić, Maja Katić i Zrinka Kušević obiljem onomatopeja pričaju ovu priču o prijateljstvu, izdaji, povjerenju i pameti praćene svirkom Ruperta Čunka na tablama (indijski bubnjevi) i ksilofonu i uz ilustracije koje vješto animira Renata Carola Gatica. Zahvaljujući zoološkim vrtovima, knjigama i vizualnim medijima, djeci majmun i krokodil nisu istinska nepoznanica pa tako ova priča podjednako dobro funkcionira na Sceni Ribnjak, kao što bi bilo gdje drugdje (među mališanima bilo je djece koja su „pomagala“ našim glumicama u brojenju na hindiju).

Pod dojmom biljaka i životinja, drugo sam jutro otišla u Gradsko kazalište Trešnja pogledati još jednu predstavu Renate Carole Gatica, nastalu suradnjom „Trešnje“ i Studija za suvremeni ples, „Ritam Tam – bajka o ritmu“ (premijera 16.9.2016.).

U koreografiji Ane Mrak plešu Martina Tomić, Dina Ekštajn, Ana Vnučec i Branko Banković prikazujući putovanje malog Tama: prolaskom kroz šumu susreće najrazličitije životinje (medo, vuk, majmun, krava, konj...), u gradu prati urbani život (vožnja tramvajem, boravak na poslu, zabave u slobodno vrijeme), u svemiru susreće čudna, mada prijateljska bića.

Tekst su napisale Ivana Đula i Milica Kostanić, autorica izvrsne autorske glazbe i songova je Ivana Đula, ujedno dramaturginja predstave. Zdravka Ivandija Kirigin osmislila je kostime (jednodjelne piđame, jer je sve zapravo san) i scenu (sastavljenu od otvorenih laganih kubusa koje je vrlo duhovito ilustrirala poznata grafiterka OKO). Snimljeni song izvodi Petar Vrbanić, dok ostale u živo vrlo vješto (jako ugodno iznenađenje) i osvježavajuće izvode plesači. Glumica Maja Kovač (zamjena za Zrinku Kušević) pričom i svirkom predstavlja poveznicu među događanjima.

Predstava „Ritam Tam – bajka o ritmu“ u potpunosti potvrđuje svoj naziv, budući da se radi o dinamičnoj predstavi punoj funkcionalnog, neagresivnog ritma, s odličnim plesačima (pjevačima) i duhovitim prizorima. Nitko nije plakao – niti ja niti oni od dvije godine!