SNG MARIBOR: "SAMSON I DALILA"
Ljubav i izdaja na biblijski način
'Samson i Dalila', mariborske Opere SNG i Opera-Theatre de Metz Metropole režijski je prilično statična opera u kojoj baletni ulomak nije doprinio živahnosti, ali glazbene i vizualne komponente opravdale su srdačan pljesak publike
Objavljeno: 29.5.2016. 0:12:38
"Samson i Dalila" / Tiberiu Marta

Suradnjom Opere SNG (Slovenskog narodnog kazališta) Maribor i Opera-Theatre de Metz Metropole nastala je predstava „Samson i Dalila“ skladatelja Camillea Saint-Saensa (1835.-1921.) i libretista Ferdinanda Lemairea prema starozavjetnoj epizodi o Filistejki Dalili i židovskom junaku Samsonu u režiji Paul-Emilea Fournya. Premijerna izvedba u Mariboru bila je 13. svibnja  2016., a prva repriza (o kojoj je ovdje riječ) dva dana kasnije u 17 sati. U krcatom gledalištu Velike dvorane SNG-a mogli su se čuti razni europski jezici, što pokazuje da mariborska Opera uživa ugled među ljubiteljima glazbe, a poslijepodnevni termin omogućuje „bezbolan“ posjet predstavi.

Priča o sukobu između Filistejaca i Židova u Gazi, odnosno između štovatelja bogova Dagona i Jahvea klasična je priča o tlačiteljima i potlačenima. Nakon što nadnaravno snažan Samson ubije filistejskog poglavara Abimeleka (Jure Počkaj), veliki Dagonov svećenik (Jaki Jurgec) smišlja osvetu i za to „angažira“ privlačnu Dalilu. Ona zavodi Samsona koji se u nju strastveno zaljubi, vjerujući da i ona njega voli. Međutim, ona je „produžena ruka“ filistejske osvete i razlog njezine ljubavne igre jest otkrivanje izvora Samsonove nadnaravne snage. Kao što znamo iz Biblije, snaga leži u njegovoj kosi što on nepromišljeno otkriva (iako u slovenskom prijevodu to nigdje ne nalazimo). Nakon što mu Filistejci odrežu kosu i takvog oslabljenog ga oslijepe, postaje predmetom  sprdnje (što je vrlo potresno i učinkovito  prikazano u ovoj izvedbi). Samsonov bog Jahve udovoljava njegovim molbama i ponovo mu podari veliku snagu, tako da  Samson uspije razrušiti Dagonov hrama i pobiti sve u njemu.

"Samson i Dalila" u produkciji La Scale i Theatre Arciboldi da Milan (u nedostatkku mariborske inačice)

Izvanredno funkcionalna i lijepa scenografija Marka Japelja sastavljena od crnih monolita sjajno dočarava hram, trg, Dalilinu odaju i u konačnici, razrušeni hram. Naime, umjesto doslovnog rušenja, zatvaranjem „stupova“ metaforično dobivamo grobnicu u kojoj skončavaju svi prisutni. Kostimograf Artemio Cabbassi osmislio je odlične kostime s finim razlikovnim nijansama pri nastupu zbora u ulogama pripadnika različitih naroda. I muški solisti su primjereno obučeni, ali zato Dalila ima doista ružne haljine. Šteta, jer se u prvim mariborskim izvedbama radi o doista egzotičnoj pjevačici, argentinskoj mezzosopranistici Guadalupe Barrientos (1986.). Čudesnog, neobičnog glasa, ova je Dalila doista uvjerljiva zavodnica pa kako muškarcima ionako uglavnom nisu važne haljine, ne dvojima o njezinoj moći nad Samsonom. U izvedbama pred kraj mjeseca (23. I 25. svibnja)  u ulozi Dalile nastupit će Irena Petkova.

Tenor Jean-Pierre Furlan u ulozi Samsona vrlo precizno dočarava ljubavnu  zaslijepljenost, a kasnije i doslovnu oslijepljenost, mada njegov pjev nije lijep u svakom trenutku. Vrlo je mudro osmišljen dojam koji ostavlja njegova kosa - u početku duga pletenica niz leđa pretvara se u razbarušenu kosu do ramena. Uz spomenute soliste, nastupali su još  Alfonz Kodrič, Bruno Konda, Dušan Topolovec i Bogdan Stopar, izvrstan zbor Opere SNG Maribor, te sjajan orkestar pod ravnanjem Roberta Houlihana. Iako se režijski radi o prilično statičnoj operi te baletni ulomak nije doprinio živahnosti, ali glazbene i vizualne komponente opravdale su srdačan pljesak publike sudionicima predstave.