POZORIŠTE MLADIH NOVI SAD, "SEKS ZA POČETNIKE"
Ne boj se, nisi sam, niti prvi
Bez srama i straha, s puno utjehe predstava Pozorišta mladih tješi tinejdžere i kao da im je poslala zagrljaj i šapnula da nisu usamljeni, da su mnogi prije njih prošli kroz isto, s istim dilemama i pitanjima i da će i oni prebroditi tinejdžerske muke
Objavljeno: 20.6.2024. 11:15:57
Izvor: SEEstage
Autor: Divna Stojanov
"Seks za početnike" / Srđan Doroški

Napomena: kritika je izvorno objavljena na stranici Seestage.

Dok su teme seksualnosti, seksualnog i reproduktivnog zdravlja sve češće i popularnije u televizijskim serijama za tinejdžere i odrasle (Sex Education, The Sex Lives of College Girls, Euphoria, Wanderlust...), u regionalnim kazalištima za mlade ova tema se stidljivo pojavljuje. Promjene na telu u pubertetskom dobu javljaju se sporadično (Debela, Pozorište mladih Novi Sad, Tajni dnevnik Adrijana Mola, Boško Buha iz Beograda), ali informacije o pristanku, zaštiti, bolestima reproduktivnog zdravlja, uglavnom se ne mogu čuti u kazalištu. Podsjetit ću da u regiji, usprkos zalaganjima da se u škole uvede predmet seksualnog obrazovanja, on i dalje ne postoji. Kako kaže kampanja CESI (Centar za edukaciju, Hrvatska) – mladi svakako uče o seksualnosti, samo je pitanje od koga: od svećenika ili nastavnika; na greškama ili na nastavi; na predavanju ili na tulumu.

Vjerujem da je i Jasminki Petrović, spisateljici za djecu i mlade i ilustratoru Dobrosavu Bobu Živkoviću prije 24 godine ista premisa bila u glavi. Ako mladi traže informacije, bolje je da pronađu točne i provjerene podatke. Tako je nastala knjiga Seks za početnike u izdanju Kreativnog centra 2000. godine. Knjigu-priručnik namijenjenu, kako navodi izdavač „mladimа koji više nisu djeca, ali još uvijek nisu ni odrasli”. Knjiga na jednostavan način razuvjerava, tiješi, zabavlja i zadirkuje čitaoce na teme promjena u pubertetu i seksualnog i reproduktivnog zdravlja. Tetka Saveta i tetka Cveta objašnjavaju i preciziraju tinejdžerima i tinejdžerkama značenje riječi (petting, vlažni snovi, orgazam...) i načine funkcioniranja određenih procesa (menstruacija, promjene na spolnim organima, začeće...). Iz knjige smo moja, starije i mlađe generacije saznavale o anatomiji vlastitog tijela i rušili urbane legende kako se može zatrudnjeti ako plivaš u bazenu poslije dječaka. Naučili smo i da je normalno i prirodno što nas zanima šta je to seks, ali bez analogije o cvijetu i pčeli. U protekle 24 godine knjiga je prevedena na preko 25 jezika, postavljena je u kazalištima u Beogradu, Sarajevu, Zagrebu, u Švedskoj. Neke stvari vezane za seks i dinamiku seksualnih odnosa su se također promijenile uslijed razvoja tehnologije i detabuizacije (dating app, sexsting, revange porn, slanje nudes, prepoznavanje različitih seksualnih i rodnih identiteta, prepoznavanje fetiša, online sex work...). Primjera radi kada je knjiga napisana, većina porno stranica još uvijek nije postojala, a samim tim ni studije o štetnom utjecaju pornografije na adolescente.

Krajem travnja u Pozorištu mladih u Novom Sadu dogodila se premijera, novo uprizorenje knjige, u režiji Jane Maričić i u dramatizaciji Jelene Mijović. Baš zbog vremenske distance dramska spisateljica i redateljica izbjegle su jasnu vremensku odrednicu radnje. S jedne strane spominju se HPV cjepiva (koje su u Srbiji dostupne od nedavno), usputno se spomene revange porn, ali ne postoji upotreba mobilnih telefona i scenografija (scenografija Milica Surutka, asistentica scenografa Marija Varga) koloritom kostima (kostimografkinja Biljana Grgur) i stilom dočarava ’80-te. Vremenska neodređenost ne zbunjuje publiku i govori u prilog tome da su zbunjenost i problemi tinejdžera uvijek isti. Možda bi bilo zanimljivo da je radnja smještena u ’60-te, jednako šarene decenije, ali bi se dobio kontekst seksualne revolucije.

Iako je čitava predstava priprema za proslavu Nećakovog (Vučen Vuk Pećanac) rođendana, neodređene su i godine glavnog junaka kojeg odgajaju tetak Cvetko i tetka Saveta. Ovo je vrlo dobro jer ne nameće niti ograničava godine za zbunjenost, zapitanost, prvi poljubac. Sazrijevanje je individualno i nije sve u svoje vreme, nego u trenutku kada je neko spreman. Nećak, kojem bi bilo dobro da su dodate još neke osobine osim sveopće pasivnosti i apatije koja odlikuje tinejdžere, ima još dva glasa u glavi (sjajni Ksenija Mitrović i Đorđe Mitrović). Ovo redateljsko rešenje je vrlo interesantno i na početku odlično funkcionira jer prikazuje Nećakov unutrašnji svijet i njegove misli. Nažalost, ovaj postupak se ubrzo izgubio jer dvoje glumaca prikazuju druge likove (gay susjeda, Nećakovu simpatiju, objašnjavaju definicije pojmova).

Za Tetku Savetu (razigrana, radosna, puna života Marija Radovanov) nema neprijatnih pitanja i zabranjenih tema, dok bi Teča Cveta (beskrajno duhovit i šarmantan u svojoj nespretnosti Aleksandar Milković) najradije da njegov Nećak zauvijek ostane dječak. Njih dvoje su prikazani kao također seksualna bića što dodatno doprinosi smijehu među mlađim gledaocima, ali također i naglašava da vremena za seksualne odnose ima na pretek, kroz cijeli život i zato ne treba žuriti s prvim iskustvom.

Možda predstavi ipak nedostaje dodatna perspektiva ženskog sazrijevanja. Iako se objašnjava anatomija vagine, čitava priča ispričana je kroz perspektivu dječaka Nećaka. Naša sazrijevanja nisu fundamentalno različita, ali bilo bi interesantno usporediti ih i više pažnje obratiti ženskom tijelu i menstruaciji. Tek prije nekoliko godina na televiziji u Srbiji počele su se emitirati reklame za menstrualne uloške gdje krv nije prikazana plavom bojom već bojom krvi. Kada se o menstruaciji priča na satu u školi (obično u sklopu promocija brenda ženskih higijenskih uložaka), dječaci se šalju u dvorište da se igraju. Žensko tijelo, seksualni užitak i potrebe nažalost još uvijek su stigmatizirane.

Objašnjenja pojmova (penis, vagina, seksualno nasilje, pedofilija, incest...) govorila su se publici direktno. Uz promjenu svijetla i kroz pozu predavača Ksenija Mitrović i Đorđe Mitrović davali bi nedvosmislene i precizne definicije. Tako se dodatno skretala pažnja i naglašavali najvažniji dijelovi. Lijepo je jezično poigravanje i nijansiranje od slenga kojim pričaju mladi u komadu do zvaničnih termina kojima se s ozbiljnošću educira.

Bez srama i straha, s puno utjehe predstava Pozorišta mladih tješi tinejdžere i kao da im je poslala zagrljaj i šapnula da nisu usamljeni, da su mnogi prije njih prošli kroz isto, s istim dilemama i pitanjima i da će i oni prebroditi tinejdžerske muke. Bez omalovažavanja, patroniziranja, glumci i autorska ekipa uspjeli su ohrabriti, nasmijati i uvjeriti tinejdžere da nisu usamljeni. Nadam se da je ova predstava početak hrabrijeg pristupanja seksu i seksualnosti na regionalnoj institucionalnoj kazališnoj sceni za mlade i da će Seks za početnike u Pozorištu mladih još dugo rušiti stereotipe i osnaživati tinejdžere.