17. LUTKE: LGM, "TRANSPORT: TOVAR"
Što će nama šoferima kuća
Grabnarov izbor stop motion animacije daje cijeloj predstavi određenu grotesknu notu jer iako izbor vozila i figura asocira na dječju igru, ozbiljnost kojom se Vončina i Kaurin 'igraju' te neveliki razmak između 'pozornice' i gledališta unosi priličnu dozu nelagode
Objavljeno: 19.10.2024. 8:27:37
"Transport: tovar" / Boštjan Lah

Slovenski redatelj Tin Grabnar vodit će u sezoni 2024./2025.  projekt Kreativne Europe Transport u sklopu kojeg će se u šest kazališta u Sloveniji, Češkoj, Estoniji, Poljskoj i Litvi naći lutkarske predstave čija će tema, svaki put s drugog stajališta, biti „problem transporta kao jednog od glavnih temelja globa- lizacije“. Prva je iz tog projekta, prema Grabnarovom konceptu i u režiji, predstava Transport: tovar u produkciji Kazališta lutaka Maribor koja je nakon mariborske premijere izvedena na 17. međunarodnom bienalnom festivalu „LUTKE“ u prostoru UL AGRFT (26.9. 2024.).

Predstava se bavi porastom cestovnog prijevoza roba pri čemu je ljudski život postao nevažan u odnosu na profit pa se suprotno zakonu, zahvaljujući pritiscima poslodavaca, ne poštuju temeljna prava vozača na odmor i okrjepu što vrlo često dovodi do tragičnih nesreća. Pratimo bijeli kamion i njegovog vozača (dramaturgija Ajda Rooss) počevši od utovara robe preko dugotrajne vožnje i kratkih odmora do fatalnog sudara pri čemu glumci (Vesna Vončina, Uroš Kaurin) animiraju vozila i ljude stop motion tehnikom (koristi se kod animiranih filmova kada se nakon malih pomaka predmeta  fotografira svaka pojedina pozicija). Njih dvoje (kostimografija Tina Bonča) pomiču 3D modele i figure (Aleksander Andželovič) u maniri partije šaha i pred nama se redaju vožnje (i pretjecanja) automobila i kamiona, ali i scene na „odmorištima“ (ploče sa zgradama koje  glumci donose i miču nakon odigrane scene) na kojima sjede vozači, uređuju se u dostupnom sanitarnom čvoru jer nemaju smještaj ili se igraju djeca (likovnost i scenografija Sara Slivnik, dizajn svjetla Gregor Kuhar, bežični sustav osvjetljavanja Matej Lazar). Uz glazbu i zvukove tipične za promet (Mateja Starič) i glas koji nas obavještava o zadanoj temi (informacije su prikupile Tjaša Bertoncelj, Ana Duša, Urša Majcen) raste napetost i slutnja da će se dogoditi nešto loše (što znamo od početka pa samo pratimo razvoj zbivanja koji vodi krahu).

Grabnarov izbor stop motion animacije daje cijeloj predstavi određenu grotesknu notu jer iako izbor vozila i figura asocira na dječju igru, ozbiljnost kojom se Vončina i Kaurin „igraju“ te neveliki razmak između „pozornice“ i gledališta unosi priličnu dozu nelagode: svi možemo biti i nastradati u malom plavom automobilu nadomak sudara kamionskih grdosija.