LUTKE 2024: LGL, "MIŠ JULIJAN"
O, kakav miš!
Predstava 'Miš Julijan' ima sve ono što volim u lutkarskoj predstavi za djecu: razumljivu priču, jasnu poruku bez mudrovanja, vizualnost bez pretjerivanja, izvrsnu animaciju i dobar tempo
Objavljeno: 4.10.2024. 14:25:50
"Miš Julijan" / Nika Hölcl

Prema motivima slikovnice britanskog ilustratora Joea Todd-Stantona Miš Julijan (A Mouse Called Julian) nastala je  predstava u režiji Asje Kahrimanović, dramaturškoj obradi Benjamina Zajca i produkciji Kazališta lutaka Ljubljana, a mogla se vidjeti u sklopu programa 17. međunarodnog bienalnog festivala suvremene lutkarske umjetnosti „Lutke“ 2024. (25.-28.9.2024.) na Maloj pozornici LGL (28.9.).

Autora je, prema navodima, inspirirala Ezopova basna o mišu i lavu (lav je uhvatio miša, ali ga nije pojeo, a miš mu se odužio pregrizavši užad zamke u koju je lav upao) jer su i u ovoj priči ključni likovi plijen i predator, miš i lisica, koji se neočekivano sprijateljuju. Julijan nije sklon druženju sa životinjama jer ima dojam da ga sve one žele pojesti (lisica i sova sigurno, a i pas je „sumnjiv“) i tu je njegovu samotnjačku prirodu Zajc izvrsno raspisao (miš nerazumljivo mrmlja dok hoda šumom ili radi u vrtu koji stalno pohode kradljivi zečevi; gazdino dozivanje psa su jedine artikulirane riječi u predstavi), dodavši smicalice kojima se služe lisica i sova kako bi ga zaskočile i pojele. Scenografkinja Katarina Planinc oblikovala je krajolik prema mišjoj veličini (dizajn svjetla Maša Avsec), a budući da su svi segmenti kružno složeni i scena se neprestance vrti, mogla je komotno prikazati kretanje životinja kroz šumu, Julijanov dolazak u duplju koja mu je dom ili rupu u koju upadne pas kako bi mališani (3+) mogli bez poteškoća pratiti predstavu.

Autor lutaka Jure Engelsberger u izgled je likova (glavne je imao djelomično „zadane“) unio ne samo fizičke, nego i karakterne osobine što je  animatorima (Gašper Malnar, Zala Ana Štiglic, Ajda Toman, Domen Nagode) omogućilo da stvore uvjerljive odnose, čemu je doprinijela i glazba (Zajtrk /  Sven Horvat, Laura Krajnc). Uglavnom, Julijan se oprezno kretao šumom kako bi izbjegao moguće opasnosti. Nadomak doma, ugledala ga je lisica i pojurila tako silovito za njim da se do pola zaglavila u uskom prozoru. Julijan se sažalio nad njom, pa dok je smišljao kako da je oslobodi, hranio ju je i olakšavao joj spavanje… napokon je uspio izbaviti i ona mu je iskreno zahvalila. A onda je sova uvrebala Julijana i bila bi ga pojela da nije  dojurila lisica. Možda lisice i miševi inače ne jedu mrkvu, ali prijateljstvo čini čuda!

Predstava Miš Julijan (na slovenskom se zove Mišek Julijan, što znači isto, ali zvuči nekako nježnije) ima sve ono što volim u lutkarskoj predstavi za djecu: razumljivu priču, jasnu poruku bez mudrovanja, vizualnost bez pretjerivanja (ni diznijevska, ni art brut), izvrsnu animaciju i dobar tempo.