ZPC: "OSTATCI / SJEĆANJA"
Sat indijske ženske povijesti
Oltarić urešen cvijećem, melodiozni zvukovi ritualne zdjele, starinski napjevi i žena koja svojim predanim plesom pokušava vratiti dostojanstvo nekadašnjim plesačicama čini ovu predstavu istinskim satom povijesti
Objavljeno: 1.4.2021. 9:55:25
"Ostatci / sjećanja" / Maja Drobac

Zbog strogih propisa, desetero dopuštenih promatrača plesnih predstava u Zagrebačkom plesnom centru zahvalno je za svaku izvedbu, a kako je njihov broj u ZPC-u uvijek bio relativno mali, predstavu Ostatci / sjećanja Maje Drobac (uz  suautorice Deborah Hustić i Maju Marjančić) nastalu prije godinu i pol dana uspjela sam vidjeti tek u veljači 2021. (19.2.).

Predstava je dio diplomskog rada nastalog na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu (Antropologija, Etnologija i kulturna antropologija; mentorice su Sanja Potkonjak i Nevena Škrbić Alempijević) a o temi Drobac piše: „Analizom klasičnog indijskog plesa bharatanatjama predstavit ću i protumačiti današnji i nekadašnji način življenja devadasi žena, skupine koja je prema hinduističkoj tradiciji služila u hramovima u Indiji. Rad se sastoji od dva dijela. Prvi dio bavi se istraživanjem uloge devadasi žena u održavanju kulture bharatanatjama i njezinim mijenama. Drugi se segment usmjerava na analizu suvremene izvedbe sjećanja na primjeru plesne predstave „Ostatci / sjećanja“.

Plešući u bijeloj odjeći (kasnije odjevena u varijantu crvenog sarija) pod mističnim osvjetljenjem uz dojmljive zvukove karakteristične glazbe, Maja Drobac nas vodi u svijet jednog od najstarijih indijskih klasičnih plesova – bharatanatjama, nastalog u južnoindijskoj državi Tamil Nadu. Radi se o plesu koji odlikuju fiksirani gornji dio trupa, savijena koljena, poseban rad ruku, očiju i ličnih mišića te karakteristični udarci  tabanima, a složenost  pokreta zahtjeva dobro uvježbanu plesačicu. Spomenuti ples najčešće se izvodio u hramovima, pa su te djevojke nazvane „devadasi“ što znači djevojčice čiji je život posvećen služenju božanstvu ili hramu do kraja života.

Budući da su ples i glazba u hramskim ceremonijama bili izuzetno važni (istovremeno vjerski i umjetnički), društveni status ovih hramskih plesačica bio je vrlo visok. Kako su žene u sustav devadasi bile uključene u dječjoj dobi, nisu imale nikakvu mogućnost izbora do li služenja u hramu, što se ponekad pretvaralo u služenje svećeniku ili vladaru. Britanskim trgovačkim, a potom i političkim ulaskom u Indiju (već u 18., a naglašeno sredinom 19. stoljeća) ukidaju se ritualni plesovi u hramovima, devadasi gube svoje bogate pokrovitelje i okreću se prostituciji.

Uz video (Jasenko Rasol, Majda Džanić Bogojević) Maja Drobac duboko uživljena izvodi koreografiju u kojoj svaki mig  obrvom i pokret prstom šalje poruku, ujedno dočaravajući  sudbinu žena „zarobljenih“ u sustav koji je izgubio svoju plemenitu nakanu i preobrazio se u grotesku blisku kasti nedodirljivih. Oltarić urešen cvijećem, melodiozni zvukovi ritualne zdjele, starinski napjevi i žena koja svojim predanim plesom pokušava vratiti dostojanstvo nekadašnjim  plesačicama čini predstavu „Ostatci / sjećanja“ istinskim satom povijesti.