10. BIJENALE: "O BIJELOJ MAČKICI KOJA JE BILA SASVIM CRNA"
Niti crni niti bijeli nego…
Moram pohvaliti toplinu i jednostavnost izvedbe koja najmlađima približava životne prioritete, baš one koji ponekada nisu prepoznatljivi odraslima u njihovoj sredini
Objavljeno: 28.10.2019. 8:59:32
"O bijeloj mačkici koja je bila sasvim crna" / Promo

Ljubljansko Kazalište lutaka Fru-Fru / Kuća djece i umjetnosti  bave se kazališnim predstavama za najmlađe kako bi im približili istinske moralne vrijednosti. U prateći program 10. bijenala slovenskih lutkara u Mariboru (11.-14.9. 2019.) uvrštena je njihova predstava „O bijeloj mačkici koja je bila sasvim crna“ koju su osmislile, izrežirale i izvele Irena Rajh i Katja Povše (LGM, 13.9.2019.).

Autorica likovnosti je Veronika Vesel Potočnik, dok je kostimograf Iztok Hrga. Priča se bavi mačjom obitelji u kojoj su svi mačići bijeli osim jednoga pa ta njegova različitost dovodi do pomutnje u igri: pri igranju skrivača lako ga pronađu, osim kada se igraju u mračnom podrumu… Želeći mu pomoći da se ne osjeća drugačijim, obitelj se umrlja i postaje crna, dok mali crni mačić, iz istih pobuda, nakon prolaska kroz brašno postane bijeli. Da bi se napokon svi mačići izjednačili, uvuku se u košaru iz koje izlaze prugasti – osim jednog koji postaje točkasti (ali to je jedan od bijelih, onaj koji se prije nije razlikovao!).

Početni dio predstave nudi iluziju mačića animacijom klupka vune, da bi kasnije postali izgledom nalik pravim „kupovnim“ macama. Predstava je namijenjena doista maloj djeci (od dvije godine) pa je ta doslovnost donekle razumljiva, iako djelomično narušava estetske kriterije odnosno metaforu. Jer,  jasno je da mačići ulaskom u košaru nisu mogli promijeniti svoj izgled (boje) pa bi možda poruka bila jasna i da se izbjegla vizualna doslovnost (mada moram priznati da su mace zgodne). U svakom slučaju,moram pohvaliti toplinu i jednostavnost izvedbe koja najmlađima približava životne  prioritete, baš one koji ponekada nisu prepoznatljivi  odraslima u njihovoj sredini.