SHOWCASE 42. MOT-A: "SKILJAN RODA PLEŠE" I "POVJERLJIVI RAZGOVORI"
Beše edneš odavno…
Predstave 'Siljan roda pleše' i 'Povjerljivi razgovori', predstavljene u okviru Showcasea 42.MOT-a, pokazuju kako repertoarni program može biti vrlo zanimljiv i bez posebnih inovativnih iskoraka
Objavljeno: 9.10.2017. 4:36:13
"Siljan roda pleše" / Emilija Manevska

Međunarodni kazališni festival u glavnom gradu Makedonije Skopju, pod nazivom MOT ili Mladi otvoreni teatar, počeo je sa svojom drugačijom kazališnom vizijom godine 1976. zahvaljujući  takozvanoj kritičnoj masi (duhoviti naziv koji je upotrijebio sadašnji producent  MOT-a Ruse Arsov) - četvorici kazališnih ljudi koji su željeli novo i nekonvencionalno kazalište  (Ljubiša Nikodinovski Biš, Kiril Tenkov, Iso Rusi i Georgi Simeonov). Ovogodišnji, 42. MOT trajao je od 28. 9. do 4. 10. 2017. i u svojem je Showcaseu ponudio sedam predstava, odabranih tako da nezavisna makedonska scena postane vidljivija, da se promoviraju uglavnom redatelji mlađe ili srednje generacije te da su izvedbe spremne za moguća gostovanja. Pri tome se, dakako, pretpostavlja drugačija kazališna estetika  od redovnog  repertoara kazališnih kuća.

Međutim, odabir predstava ipak je slijedio estetsku liniju pa je tako prva predstava  28.9.2017.bila repertoarna predstava MNT-a (Makedonsko narodno kazalište) na Maloj sceni “Siljan roda pleše”, Dejana Dukovskog u režiji Srgjana Janikjievikja (premijera 20.10.2016.). Predstava se temelji na narodnoj priči o odrastanju u kojoj pratimo Siljanovu sudbinu. Siljan je neradnik sklon samo zabavi i u gostionici sretne čovjeka koji  ga nagovori na putovanje. Putujući brodom stiže na otok, gdje popije čarobnu vodu i postane roda. Osjetivši da mu nedostaje selo i obitelj, odleti natrag, ali ga tamo nitko ne prepoznaje, osim njegove žene koja ga je uvijek jako voljela. Prepoznala ga je zbog njegovog ptičjeg plesa i to uglavnom srcem, a ne očima. Siljan popije ponovo čarobnu vodu, ali ljudski mu se lik vrati tek kada ga njegova žena poljubi u kljun. Priča obiluje brojnim epizodama od početne scene gdje Siljanov otac priča njegovu sinu priču prije spavanja preko odličnih glazbeno pjevačkih izvedbi (Zločeste rode) do završnog plesa (Aleksandra Kochovska Nicheva). Ilina Angjelovska osmislila je scenu i  kostime u estetici pučkog prikazanja, dok su Aleksandar Mihajlovski kao Siljan i Nina Dean kao njegova supruga (i jedna od kokoši proricateljica) vrlo uvjerljivi. Predstava je dramaturški povremeno nejasna te pomalo preduga, ali pripada među dobre primjere predstava za mlađi uzrast.

Na Maloj sceni MNT-a našla sam se 30.9.2017.na predstavi  “Povjerljivi razgovoriIngmara Bergmana (dramaturginja Tamara Barčkov) u režiji Nine Nikolikj te produkciji Skopje Film Studio i MNT (premijera 23.12.2105.). U odlično osmišljenom vizualnom ozračju (scena Sanja Avramovska, kostimi Ivana Karanfilvska Ugurovska,video Petar Kochiski) uz sjajan odabir glazbe (Maja Trajanovska) pratimo priču nesretno udate žene Ane zaljubljene u puno mlađeg muškarca, koji nije dorastao njezinoj strasti. Predstava je osmišljena kao uprizorenje njezina  dnevnika koji je pisala niz godina, a sada ga čita njezina kćer (Nina Dean). Sve nijanse jedne velike zabranjene ljubavi izvrsno dočarava Amernis Nokshiqi Jovanovska sjajno potpomognuta likovima iz Anina života (Petre Arsovski, Oliver Mitkovski, Darja Rizova, Katina Ivanova, Blagoj Veselinov, Damjan Cvetanovski).

Ove dvije predstave u okviru Showcasea 42.MOT-a pokazuju kako repertoarni program može biti vrlo zanimljiv bez posebnih inovativnih iskoraka.